Ambassadeur Victor Sonna

“Grappig om te zien hoe het westen nu pas het onderwerp klimaatverandering serieus neemt. In Kameroen, waar ik opgroeide, was klimaatbewustzijn een noodzaak om te overleven. Klimaatverandering gaat over meer dan alleen de opwarming, het gaat over de zorgvuldigheid waarop we met onze planeet, ons materiaal omgaan. Het is voor mij een levensstijl. Ik werk circulair, en koop geen nieuwe materialen.”

Victor Sonna (1977) is geboren in Yaoundé, Kameroen, en migreerde op jonge leeftijd naar Nederland. Hij studeerde aan de Design Academy in Eindhoven om vervolgens over te stappen naar de AKV|St.Joost in Den Bosch. Victor maakt voor zijn werk gebruik van bestaand materiaal, zoals kogelhulzen, metalen sculpturen en wandtapijten. Zijn werk was te zien tijdens ZomerExpo 2011, 2012 en 2013. Daarna is zijn carrière in een stroomversnelling geraakt. In 2021 maakte Victor een prachtige tentoonstelling over het slavernijverleden in het Van Abbe museum in Eindhoven en momenteel bevindt Victor’s werk zich in internationale collecties en wordt het ook internationaal getoond.

Bloedserieuze optimist met humor

Victor Sonna’s werk is speels. Hij verandert soms bloedserieuze onderwerpen in humorvolle kunstwerken die je werkelijk raken. ‘De aarde verbindt vroegere, huidige en toekomstige generaties’, zegt Victor. En hij vraagt zich openlijk af wanneer een persoon tot een natie behoort en wat identiteit betekent. Doordat hij in Kameroen is geboren en in Nederland woont, hebben verleden en heden in zijn leven en werk een permanente rol. ‘Het zijn, is een proces van worden’, zegt hij.

Victor houdt ons een spiegel voor. Zo heeft hij de oer-Hollandse traditie ‘Nederland fietsland’ onder handen genomen. Voor zijn project Art Hommage Bicycles maakte hij een serie fietsen, waaraan hij een nieuwe vorm, beweging en filosofie verbond. Hij heeft onze blik op het fenomeen fiets en wat het met je doet, verandert.

‘Met een fiets wordt de mens een optimist. Hij moet zijn eigen aandrijving leveren. Uiteindelijk zal onze samenleving niet alleen worden gedefinieerd door wat we creëren, maar door wat we weigeren te vernietigen. Al rijdend op mijn fiets trek ik lijnen door de stad. Deze lijnen zijn niet recht of hoekig. Evenzo bewegen mensen op hun unieke manier, zowel fysiek als mentaal. De beweging zelf, die meanderende lijn, biedt ons vaak helemaal geen soepel ritje. We zijn in toenemende mate geneigd om schade, gaten en obstakels in ons leven te vermijden. Maar het is juist mijn bedoeling om deze ‘fouten’ of ‘mislukkingen’ in mijn werk te laten, zowel structureel als formeel.’

Grondleggers

Art Hommage Bicycles heet zo, omdat Victor de werken heeft opgedragen aan bekende schilderijen van Europese kunstenaars: Guernica (Pablo Picasso’s Guernica), Ceci n’est pas une bicyclette (René Magritte’s Le Trahison des Images, 1928-29), The Persistence of Memory (Salvador Dalí’s La persistencia de la memoria, 1931), La Danse (Henri Matisse’s La Danse, 1910), Boogie Woogie (Piet Mondriaans Victory Boogie Woogie, 1944) en Ipsum (‘Zelf’, verwijst naar Jheronimus Bosch’ Hooiwagen).

Victor Sonna, Art Homage Bicycles

 

 

 

 

aw_logo

Stichting ArtWorlds

Amsterdam
info@klimaatexpo.nl

KlimaatExpo Nieuwsbrief

Terug naar de top