Tour d’Europe: Picasso’s Guernica

 

Pablo Picasso schilderde deze aangrijpende scène naar aanleiding van het bombardement in 1937 door Duitse en Italiaanse legervliegtuigen van de Baskische stad Guernica (Gernika). De kunstenaar kreeg de dramatische foto’s onder ogen in de Franse krant l’Humanité. Toch bevatten de voorschetsen noch het schilderij geen verwijzingen naar specifieke gebeurtenissen. Ze vormen daarentegen een protest tegen de barbaarsheid van oorlog in het algemeen. Het grote doek fungeert als een gigantische poster (bijna 3,5 bij 8 meter) die getuigt van de gruwelen van de Spaanse burgeroorlog  ̶  naast een sterk voorgevoel over hetgeen in de Tweede Wereldoorlog zou volgen.

Om de signaalfunctie van het tragische tafereel te versterken, voerde Picasso de compositie uit in sobere grijstinten, met contrasterende vlakken en sterke zwarte contouren, gecombineerd met expressieve bewegingen van de figuren. In de piramidevormige compositie zijn twee groepen te onderscheiden, waarvan de eerste is samengesteld uit dieren: de stier, het gewonde gevleugelde paard en een aantal vogels. De menselijke wezens vormen een tweede groep, met de dode soldaat en enkele vrouwen: rechtsboven kijkt een van hen uit een raam en steekt haar olielamp vooruit, als om het akelige tafereel bij te lichten. Links schreeuwt de moeder met haar dode zoon, een moderne piëta. Rechts richt een wanhopige vrouw naast een brandend huis haar schreeuw naar de hemel.

aw_logo

Stichting ArtWorlds

Amsterdam
info@klimaatexpo.nl

KlimaatExpo Nieuwsbrief

Terug naar de top