Ambassadeurs

We zijn blij met onze ambassadeurs die we graag aan je voorstellen:

Victor Sonna (1977) is geboren in Yaoundé, Kameroen, en migreerde op jonge leeftijd naar Nederland. Hij studeerde aan de Design Academy in Eindhoven om vervolgens over te stappen naar de AKV|St.Joost in Den Bosch. Victor maakt voor zijn werk gebruik van bestaand materiaal, zoals kogelhulzen, metalen sculpturen en wandtapijten. Zijn werk was te zien tijdens ZomerExpo 2011, 2012 en 2013. Daarna is zijn carrière in een stroomversnelling geraakt. In 2021 maakte Victor een prachtige tentoonstelling over het slavernijverleden in het Van Abbe museum in Eindhoven en momenteel bevindt Victor’s werk zich in internationale collecties en wordt het ook internationaal getoond.

“Grappig om te zien hoe het westen nu pas het onderwerp klimaatverandering serieus neemt. In Kameroen, waar ik opgroeide, was klimaatbewustzijn een noodzaak om te overleven. Klimaatverandering gaat over meer dan alleen de opwarming, het gaat over de zorgvuldigheid waarop we met onze planeet, ons materiaal omgaan. Het is voor mij een levensstijl. Ik werk circulair, en koop geen nieuwe materialen.”

Victor Sonna’s werk is speels. Hij verandert soms bloedserieuze onderwerpen in humorvolle kunstwerken die je werkelijk raken. ‘De aarde verbindt vroegere, huidige en toekomstige generaties’, zegt Victor. En hij vraagt zich openlijk af wanneer een persoon tot een natie behoort en wat identiteit betekent. Doordat hij in Kameroen is geboren en in Nederland woont, hebben verleden en heden in zijn leven en werk een permanente rol. ‘Het zijn, is een proces van worden’, zegt hij.

Victor houdt ons een spiegel voor. Zo heeft hij de oer-Hollandse traditie ‘Nederland fietsland’ onder handen genomen. Voor zijn project De Art Hommage Bicycles maakte hij een serie fietsen, waaraan hij een nieuwe vorm, beweging en filosofie verbond. Hij heeft onze blik op het fenomeen fiets en wat het met je doet, verandert.

‘Met een fiets wordt de mens een optimist. Hij moet zijn eigen aandrijving leveren. Uiteindelijk zal onze samenleving niet alleen worden gedefinieerd door wat we creëren, maar door wat we weigeren te vernietigen. Al rijdend op mijn fiets trek ik lijnen door de stad. Deze lijnen zijn niet recht of hoekig. Evenzo bewegen mensen op hun unieke manier, zowel fysiek als mentaal. De beweging zelf, die meanderende lijn, biedt ons vaak helemaal geen soepel ritje. We zijn in toenemende mate geneigd om schade, gaten en obstakels in ons leven te vermijden. Maar is het juist mijn bedoeling om deze ‘fouten’ of ‘mislukkingen’ in mijn werk te laten, zowel structureel als formeel.’

 


Teo van den Brink (1986) is directielid bij Simonis & Buunk in Ede, de grootste kunsthandel van Nederland in 19e en 20e eeuwse schilderkunst. Hij is momenteel bezig met de samenstelling van de tentoonstelling en catalogus Hugo Claus – de duizendpotige woelgeest. Voor het eerst komt een grote collectie schilderijen en tekeningen van multitalent Hugo Claus (1929-2008) op de markt, werk dat recent rechtstreeks uit de familie Claus is verworven en vanaf 14 mei op zoek is naar een nieuwe liefhebber.

‘Er zijn uitverkorenen die met palet en penseel ter wereld komen, en op de gemakkelijkste en geleidelijkste wijze, schijnbaar al spelende, bekoorlijke en bewonderenswaardige kunstwerken voortbrengen’,

Johan Gram (1833-1914)

“Tot die uitverkorenen behoorden in zijn tijd Weissenbruch, Mesdag en Apol, Haagse Scholers die bij onze kunsthandel Simonis & Buunk rijk vertegenwoordigd zijn. Vandaag de dag kunnen we gerust stellen dat die uitverkorenen zich bevinden tussen de inzenders van KlimaatExpo’ 22. De kracht van de Expo’s met een open inschrijving, is dat het actuele thema elke keer opnieuw zorgt voor de vele en diverse inzendingen. De democratisch gekozen kunstwerken zijn altijd vol energie en verrassend, en verdienen een museaal podium om ontdekt te worden door het grote publiek.

Extra aantrekkelijk is de mogelijkheid werk van de (meestal nog onontdekte) talenten aan te kopen, nota bene ter plaatse: handel in het museum. Dat spreekt mij aan. Kunst is niet alleen iets voor de happy few, schoonheid moet toegankelijk (en betaalbaar) zijn voor iedereen en daar draagt de KlimaatExpo warm aan bij.”

 


 

Joris Montens (foto) en zijn partner Stefan Heinis zijn de initiatiefnemers en eigenaren van galerie Fontana in Amsterdam. De galerie startte in 2010 en is in tien jaar uitgegroeid tot een gerenommeerde internationale galerie voor hedendaagse kunst. Op Lauriergracht 142 hebben Joris en Stefan onlangs een nieuwe ruimte betrokken (van meer dan 300 m2). Met een eigenzinnige programmering van toonaangevende kunstenaars richten ze zich op kunst die gaat over de relatie van de mens met de natuur.

Joris heeft in het verleden regelmatig deelgenomen aan de jury van ZomerExpo. Door zijn aandacht en liefde voor de kunst is Joris als mens en galeriehouder een unieke bemiddelaar tussen kunst, kunstenaar en koper.

“De thema’s van onze galerie zijn menselijkheid, kwetsbaarheid en sterfelijkheid. Het onderwerp klimaatverandering sluit daar naadloos bij aan. Het is het meest gebruikte onderwerp van kunstenaars in deze tijd. Logisch, want het is urgent. Dat is ook de reden dat wij klimaat activistische kunstenaars als Claudy Jongstra vertegenwoordigen. Haar zorgvuldig samengesteld ambachtelijk werk biedt hoop en inspiratie voor een mooie toekomst.”

 


 

Andrea van Pol is presentator van meerdere radio- en tv programma’s: kunst in Pols Hoogte (TVNH), AVRO’S  Kunstuur en Opium, Natuur in Vroege Vogels en Koffietijd.

“Vijf jaar deed ik voor de AVRO verslag van de ZomerExpo, een geweldig evenement voor een tv-programma. Het bracht kunst op een heel toegankelijke manier naar een groot publiek.

Wat mij aansprak in de formule is dat de kunst anoniem getoond werd; de jury zag alleen het werk, maar ik als presentator kon  wél zien wie er achter zat. Ik mocht zowel kunstenaars als juryleden interviewen: over drijfveren, passies en lastige keuzes. Zelden zag ik zoveel plezier van kunstenaars als tijdens die dagen, ook al waren er genoeg afwijzingen. De kans in een groot museum te komen hangen is heel reëel.

Deze KlimaatExpo past helemaal in de vaart der volkeren. Iedereen is zich bewust van een veranderend klimaat, maar juist kunstenaars kunnen het zonder wetenschappelijke rapporten verbeelden. Ik verheug me op wat komen gaat en ben vereerd ambassadeur van dit Grote Gebeuren te mogen zijn.”


 

Andrea van de Graaf (1971) schreef in 1997 – 25 jaar geleden! – haar scriptie, over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Toen een compleet nieuw onderwerp. Haar hele loopbaan is Andrea voorvechter gebleven van wat toen nog ‘milieu’ heette, nu duurzaamheid of klimaatactie. Na haar studie communicatiewetenschap is ze eerst gaan werken bij Greenpeace en later overgestapt naar het bedrijfsleven, om te laten zien dat duurzaamheid waardevol kan zijn, ook – of juist – in een commerciële omgeving. Nu runt Andrea een duurzaam investeringsfonds (Meermaker) en een lokaal energiebedrijf (Tegenstroom).  Ook is ze voorzitter van energiecoöperatie Zuiderlicht, een burgerinitiatief in haar woonplaats, Amsterdam. Want lokaal eigenaarschap is de sleutel, de versneller van de energietransitie.

“Het spreekt me aan dat ArtWorlds kunst toegankelijk maakt en klimaatverandering onder de aandacht brengt via KlimaatExpo ’22. Echte kunst inspireert, biedt hoop. Dat hebben we nodig! In de media zien we vooral rampen en doemscenario’s. Positief nieuws is geen nieuws. Dat de revolutie van onderop groeit, lezen we zelden. Maar het gebeurt. Op steeds meer plekken werken bewoners samen, en met elkaar zorgen ze voor hun eigen schone energie.

Zon, wind, water, aardwarmte, het zijn allemaal zogenoemde ‘commons’, ze zijn van ons allemaal. En dus kunnen we ze ook voor onze eigen energiebehoefte gebruiken. Zo zijn er de afgelopen jaren honderden lokale energiecoöperaties opgericht. Ze leggen gezamenlijk zonnepanelen op daken, bouwen een windmolen of ontwerpen hun eigen plan voor schone verwarming. En zijn daar uiteindelijk zelf eigenaar van. Veel kleine initiatieven die samen impact maken. Ze vormen langzamerhand een web dat alles onderling verbindt. Uiteindelijk wordt het web zo groot, dat het zomaar ineens een echte groene energietransitie is. We nemen kunstenaars heel graag mee in ons web, ze helpen ons, inspireren ons. Bij deze ook de oproep aan de kunstenaars: creëer niet alleen doem-kunst, creëer hoop-kunst!”

Ben jij al lid van een lokale energiecoöperatie bij jou in de buurt? Kijk eens op Samenom en sluit je aan bij de beweging van onderop!



Julia Alvares (1996), is afgestudeerd docent beeldende kunst en vormgeving. Ze heeft zich gespecialiseerd in onderwijsinnovatie, toegankelijkheid en onbewuste uitsluiting. Julia werkte onder andere voor het Stedelijk Museum Amsterdam, het Tropenmuseum en schreef voor het Bijlmer Parktheater een wetenschappelijk onderzoek over diversiteit en inclusie binnen de organisatie. Ze werkt momenteel met veel plezier voor Museum Het Rembrandthuis en voor de Hogeschool Voor de Kunsten Utrecht.

“Binnen mijn werkzaamheden is het voor mij belangrijk om te onderzoeken op welke manieren verschillende werelden kunnen samenkomen. Ik voel urgentie om mij te verdiepen in hoe we zowel oude als nieuwe verhalen over ons verleden, heden en toekomst kunnen achterhalen, deze verhalen een stem kunnen geven en met elkaar kunnen verbinden. 

Als ambassadeur hoop ik dat daar waar we soms verschil ervaren, het onderwerp klimaat ons juist verbindt. Het is iets waar we met z’n allen niet omheen kunnen. Met kunst, als universele taal, kunnen we communiceren en ervaringen delen. Ik zie dit dan ook als een essentiele kracht om elkaar te kunnen doen verstaan en de “ander” te begrijpen. De open inschrijving onderschrijft mijn visie op toegankelijkheid en biedt op een laagdrempelige manier een kans om je stem te laten horen.”


Merlijn Twaalfhoven is componist en oprichter van The Turn Club, een samenwerkingsverband van kunstprofessionals, veranderaars en bruggenbouwers. Hij werkte met o.a. Het Nationale Ballet, Toneelgroep Amsterdam en het Kronos Quartet. Zijn composities werden uitgevoerd in binnen- en buitenland en meermaals bekroond. Daarnaast is hij medeoprichter van de Sociaal Creatieve Raad, lid van de Akademie van Kunsten en initiatiefnemer van de Toekomstverkiezing.

Merlijn Twaalfhoven heeft als componist talloze muziek- en theaterprojecten uitgevoerd in steden, wijken, conflictgebieden, vluchtelingenkampen en de natuur. Hij wilde hiermee grenzen doorbreken tussen genres en culturen. Deze ervaringen maakten hem tot een onderzoeker van complexe maatschappelijke problemen. Niet zomaar een onderzoeker, maar een onderzoeker met een ‘kunstenaarsmindset’. Volgens Merlijn kan iedereen deze mindset activeren en is het heel zinvol om vanuit deze mindset ingewikkelde vragen te benaderen. Vragen die je niet zomaar met ja of nee kunt beantwoorden, over bijvoorbeeld klimaat en leefbaarheid.

In zijn boek Het is aan ons, waarom we een kunstenaarsmindset nodig hebben om de wereld te redden, laat hij zien hoe ieder van ons een rol van betekenis kan spelen bij het aanpakken van grote en kleine wereldproblemen als wij de kunstenaar in onszelf activeren.

aw_logo

Stichting ArtWorlds

Amsterdam
info@klimaatexpo.nl

KlimaatExpo Nieuwsbrief

Terug naar de top