Verslag Workshop ‘Experimenteel zaken doen’

Afgelopen dinsdagavond was het tijd voor de workshop ‘Experimenteel zaken doen’. Deze vond plaats in het prachtige pand van het Mediafonds, gevestigd aan de Herengracht in Amsterdam. De aanwezige kunstenaars konden vragen stellen en luisteren naar motiverende en inspirerende verhalen over zaken doen in de kunstsector.

De workshop bestond uit twee delen. Allereerst vertelde Petra Befort, projectleider Creativiteit en Business bij Cultuur-Ondernemen, over hoe een kunstenaar zich op een creatieve manier zakelijk kan ontwikkelen. Ze gaf hierbij veel bruikbare tips over netwerken, het belang van een goede presentatie, het creëren van kansen en social media. Befort benadrukte dat in deze tijd social media (zoals LinkedIn en Facebook) kunnen bijdragen aan het behouden en uitbreiden van je netwerk. “Het is een manier om gezien te worden door anderen, hen op de hoogte te stellen van waar je op dat moment mee bezig bent, en belangrijker, wat je doelen zijn.”

In het tweede deel kwam kunstenaar ROYALSTEEZ aan het woord. ROYALSTEEZ, niet geschoold aan een academie, is een goed voorbeeld van een kunstenaar (of ‘visual artist’ zoals hij zichzelf noemt) die op een experimentele manier zijn zakelijke kunstenaarspad heeft bewandeld. Hij koos er vaak bewust voor om een andere benadering toe te passen, waardoor hij zich onderscheidde en opviel. Zo vertelde hij hoe hij op een dag, nadat hij het beroemde werk For the Love of God van Damien Hirst had gezien, op het idee kwam om zelf een schedelvorm te bedekken met snoepgoed: For the love of Candy. Dit werk werd geplaatst in de etalage van een snoepwinkel, vaak gefotografeerd en daarmee erg populair. Dit creëerde kansen voor ROYALSTEEZ, waarover hij met enige ironie vertelde. Alsof hij zelf ook niet helemaal gelooft hoe bepaalde mensen op zijn pad zijn gekomen: “Soms heb ik het gevoel dat het klinkt alsof ik een zondagskind ben”. Toch is het vaak geen toeval, stelt Befort. Zolang je als kunstenaar maar goed weet wat je maakt en waar je als artiest heen wilt. Houd dit bij netwerken, waar je ook bent, goed in het achterhoofd. “Want zelfs bij de tandarts en in de sportschool kun je mensen treffen die iets voor je kunnen betekenen”.

We danken Cultuur-Ondernemen, het Mediafonds en natuurlijk alle deelnemers voor een positieve, inspirerende avond!

aw_logo

Stichting ArtWorlds

Amsterdam
info@klimaatexpo.nl

KlimaatExpo Nieuwsbrief

Terug naar de top