De een en de ander III

In deze serie kijken kunstenaars uit de ZomerExpo naar elkaars werk. Zij vertellen over hun favoriete kunstwerk uit de tentoonstelling. In aflevering drie kijkt Marijke Wessel naar Aqua 13019 van Gerrit van Meurs, uit de ZomerExpo 2014 Licht.

Marijke Wessel (1963) probeert zichzelf continu uit te dagen. Ze werkt met afwisselende materialen die samen nieuwe structuren vormen en een nieuwe werkelijkheid creëren. Haar werk Bomen in het licht bestaat uit garen die met spelden op een foamboard zijn bevestigd. De tekening van draden lijkt boven het witte board te zweven, waardoor een spel van schaduw en licht ontstaat.

Hoe heb je het werk gekozen?
Tijdens mijn eerste rondje langs de zalen viel Aqua 13019 me meteen op. Het was niet het enige kunstwerk dat op het eerste oog mijn aandacht trok, maar dit werk bleef mij prikkelen. Hoe langer je blijft kijken naar het werk, hoe meer nuances opvallen.

Waarom dit kunstwerk?
Het sterke beeld is gevormd door eenvoudige middelen als krijt en papier. Juist die eenvoud creëert een spannend beeld. De fijne krijtstreepjes zorgen voor krachtige contrasten. Het figuratieve beeld gaat bijna over in een abstracte beeldtaal, waarin contrast en vorm de boventoon voeren.

Komt het thema licht terug in het werk?
Door de kleine witte nuances in het zwart lijkt het water te spankelen en in beweging te komen. De weerspiegeling van zonnestralen is duidelijk zichtbaar in de linker bovenhoek.

Voegt de catalogustekst iets verrassends toe?
Voor het beeld zelf niet. Kunstwerken moeten eerst mijn nieuwsgierigheid wekken, voordat ik de begeleidende teksten lees. Leuke weetjes in de catalogustekst zijn dat Gerrit van Meurs dichtbij een rivier woont en dat het water de grote inspiratiebron is in zijn oeuvre.

Meurs_15399

Aqua 13019, Gerrit van Meurs

Welke aspect vind je belangrijk in een kunstwerk?
Ik vind ambacht belangrijk. Ik kan genieten van de meest uiteenlopende materialen. Als toeschouwer wil ik kunnen meevoelen met de materialen en de structuren die de kunstenaar in zijn of haar werk heeft gebruikt. Ambacht maakt een werk persoonlijk, zowel bij figuratieve als abstracte werken. Ik hecht dan ook veel waarde aan het handschrift van de kunstenaar.

Zijn er overeenkomsten tussen je eigen werk en het werk van Gerrit van Meurs?
Mijn werk, Bomen in het licht, is een soort tekening van garen. Beide hebben we er voor gekozen om het thema natuur in onze werken de hoofdrol te laten spelen en zoeken we de grens van figuratie en abstractie op.

aw_logo

Stichting ArtWorlds

Amsterdam
info@klimaatexpo.nl

KlimaatExpo Nieuwsbrief

Terug naar de top